epistemologie
De menselijke conditie vanuit Heidegger en Sartre – 03/03/2020

Om ‘de menselijke conditie’ vanuit het werk van Heidegger, Sartre en Camus te verkennen, nemen we Heideggers bepaling van het ‘Dasein’ (het er-zijn) en het verschil met het ‘Sein’ (het zijn) als aanknopingspunt. Van daaruit verkennen we het conceptuele kader dat Heidegger ontwierp om de menselijke existentiële conditie te thematiseren. Hierbij nemen begrippen zoals ‘geworpenheid’, ‘in-de-wereld-zijn’ en ‘medemens-zijn’ een centrale plaats in. Na de bespreking van Heideggers Zijn en Tijd wordt een algemene inleiding op Sartres werk gegeven, waarbij vooral aandacht gaat naar zijn denken over menselijke vrijheid. Ook Camus komt even aan bod, en dan vooral zijn wijsgerige bevraging van de opstand en de zelfmoord.

Docent: Liesbet De Kock, VUB

Liesbet De Kock is opgeleid als Klinisch Psychologe (UGent 2006) en Filosofe (UGent 2009). In 2014 behaalde ze haar doctoraat aan de Universiteit Gent (Centrum voor Kritische Filosofie) en momenteel is ze als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel (Centrum voor Logica en Wetenschapsfilosofie). Haar onderzoek spitst zich toe op de historische en filosofische grondslagen van de psychologie als wetenschap.

 55,00 In winkelmand
Wittgenstein over de taken van de filosofie – 26/05/2020
Wittgenstein over de taken van de filosofie – 26/05/2020

Er kan terecht gezegd worden dat Wittgensteins diagnose van de toestand van de filosofie, revolutionaire implicaties heeft voor de filosofie. We maken kennis met een belangrijk inzicht: de idee dat filosofische problemen ontstaan wanneer een bepaalde opvatting over hoe de wereld in elkaar zit, ons zicht op de werkelijkheid belemmert. We bespreken hoe dit door Wittgenstein wordt toegepast om klassieke filosofische problemen te ontmijnen. Hieruit komt naar voor dat voor Wittgenstein’s filosofie om te laten zien dat filosofische problemen gebaseerd zijn op een verkeerd beeld van het fenomeen in kwestie. Tenslotte gaan we dieper in op het verband tussen deze meta-filosofische opvattingen en de cultuurkritische dimensie van zijn werk

Docent: Karim Zahidi, UA en UGent

Karim Zahidi is wiskundige en filosoof, verbonden aan het Departement Wijsbegeerte van de UA en de UGent. Hij is gespecialiseerd in de wijsgerige psychologie en wetenschapsfilosofie. Hij publiceerde naast artikels binnen deze domeinen ook over het werk van Wittgenstein en co-auteur van het boek De paradox van Hayek. Vrijheid als privilege over het vrijheidsbegrip van het neoliberalisme.

 55,00 In winkelmand
Derrida’s deconstructie van het kader – 28/04/2020
Derrida’s deconstructie van het kader – 28/04/2020

Jacques Derrida (1930-2004), een van de meest provocerende denkers van onze tijd, gaat door als de vader – maar voor zijn tegenstanders veeleer als de ‘godfather’ – van de deconstructie. We spitsen onze aandacht toe op de notie van deconstructie, omdat daarmee allerhande misverstanden verbonden zijn.  ‘Wat is deconstructie precies?’ en ‘Wat is deconstructie allemaal niet?’ ‘Wat is datgene wat gedeconstrueerd moet worden?”Wie is degene die deconstrueert?’ Door deze vragen te stellen hebben we ongemerkt een reeks vooronderstellingen gemaakt die niet vanzelfsprekend zijn en die we op hun beurt dus aan een deconstructief onderzoek dienen te onderwerpen. Derrida voert ons vanaf het begin in een ontzaglijk labyrint binnen van vragen en tegenvragen, van opwerpingen en opwerpingen bij deze opwerpingen. De les wil een summiere rondleiding in dit labyrint bieden.

Docent: Erik Oger, Universiteit Antwerpen

Em. Prof. Dr. Erik Oger doceerde hedendaagse filosofie aan de universiteit van Antwerpen. Hij publiceerde de volgende boeken : Derrida. Een inleidingNachtoog. Schuine wegen van de filosofie en De rede en haar monsters. Op dit ogenblik bereidt hij een boek over de filosofie van Nietzsche voor : Als in een honderdvoudige spiegel. Nietzsches perspectivische schrijven.

 55,00 In winkelmand
techniek
Graham Harman: de object-georiënteerde filosofie – 09/06/2020

Graham Harman is de grondlegger van de‘object-oriented ontology’ (OOO), een nieuwe, revolutionaire stroming in de hedendaagse filosofie, gestoeld op een radicale interpretatie van Heideggers gedachtegoed. OOO is ondertussen een beweging op zich geworden, waarin ook denkers als Timothy Morton te situeren zijn. In deze les krijg je een inleiding op het werk van Harman en de object-georiënteerde filosofie. Je blik op de dingen zal nooit meer dezelfde zijn!

Docent: Yoni Van Den Eede, VUB

Als techniek-, media- en cultuurfilosoof is Yoni Van Den Eede postdoctoraal onderzoeker van het FWO en parttime onderzoeksprofessor aan de Vrije Universiteit Brussel. Zijn onderzoek spitst zich toe op de filosofie en ethiek van technologie en media.

 55,00 In winkelmand
Antonio Gramsci: denker van de hegemonie – 31/03/2020
Antonio Gramsci: denker van de hegemonie – 31/03/2020

Gramsci is zonder twijfel de meest invloedrijke marxistische filosoof van de 20ste eeuw. Met zijn nieuwe ‘wetenschap van de politiek’ wilde hij op een radicaal nieuwe manier nadenken over maatschappijverandering in de concrete condities van het Italië van de eerste helft van de 20ste eeuw, maar tegelijk was het zijn ambitie om, met een knipoog naar Goethe, een werk te schrijven dat ‘für ewig’ zou zijn. Wat is zijn theoretische bijdrage, en hoe kan ze onze huidige situatie helpen ophelderen?

Docent: Matthias Lievens, KU Leuven

Matthias Lievens is docent aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven). Zijn onderzoek situeert zich binnen de kritische, continentale sociale en politieke filosofie.

 55,00 In winkelmand
Van eenheid naar verscheidenheid: Meillassoux en Badiou – 12/05/2020
Van eenheid naar verscheidenheid: Meillassoux en Badiou – 12/05/2020

Heidegger claimde dat in traditie de werkelijkheid altijd onder één noemer werd gebracht en dat diezelfde werkelijkheid werd gegrond in ofwel de natuur ofwel in God. Maar wat gebeurt er wanneer die klassieke metafysica haar geloofwaardigheid verliest? We tonen aan dat het oeuvre van tal van hedendaagse ‘continentale’ denkers getuigt van de dood van het traditionele denken, omdat daarin alles draait zonder veelheid (ipv eenheid) en grondeloosheid (ipv grond). We focussen daarvoor op Quentin Meillassoux en Giorgio Agamben.

Lode Lauwaert, KU Leuven

Lode Lauwaert werkt aan het HIW (KU Leuven) en verricht onderzoek naar geweld en het gebruik van nieuwe militaire technologieën. Hij doceert techniekfilosofie en was visiting scholar aan Boston College, Stellenbosch University en de Universiteit van Wenen. Hij is de auteur van Markies de Sade. Essays over ethiek en kliniek, literatuur en natuur, en was samensteller van Filosofie van geweld. In 2020 verschijnt zijn nieuw boek over technologie en Artificiële intelligentie.

 55,00 In winkelmand
Hannah Arendt over vrijheid, politiek, en democratie – 11/02/2020
Hannah Arendt over vrijheid, politiek, en democratie – 11/02/2020

Hannah Arendt keert terug naar de oorspronkelijke ervaringen met het politieke in de Griekse stadstaat (polis) van de vijfde eeuw voor Christus om een eigenzinnig maar inspirerend antwoord te formuleren op de vraag naar de betekenis van vrijheid, burgerschap, macht, politiek en democratie. Tegen die achtergrond formuleert ze een scherpe kritiek op de wijze waarop het politieke wordt begrepen en ingevuld in de traditie van de politieke filosofie vanaf Plato en in de moderne maatschappij in het bijzonder. We gaan vooral in op Arendts visie op free speech en het belang van de publieke ruimte om de relevantie van haar politieke denken te illustreren.

Docent: Geert Van Eekert, Universiteit Antwerpen

Geert Van Eekert schrijft en doceert over antieke en middeleeuwse wijsbegeerte, de geschiedenis van de metafysica(kritiek), de filosofie van Immanuel Kant en de politieke theorie van Hannah Arendt. Recent publiceerde hij samen met Herbert De Vriese Het einde van de metafysica. Kant, Hegel en de jonghegelianen.

 55,00 In winkelmand
Lyotard: het onmenselijke, het sublieme en de kunst – 17/03/2020
Lyotard: het onmenselijke, het sublieme en de kunst – 17/03/2020

De laatmoderne samenleving is een onmenselijke machine die solidariteit, verdraagzaamheid en fijngevoeligheid belemmert. Na het ‘einde van de grote verhalen’ – christendom, marxisme, verlichting – dreigt de totale ontreddering. Lyotard tracht de onmenselijkheid van het systeem te counteren, door een ander tekort aan menselijkheid te rehabiliteren dat huist in het opnieuw waarderen van het onberekenbare en het onvoorspelbare, het toevallige en het vreemde, het enthousiasme en het sublieme van de kunst, die weerstand bieden tegen het kitscherige narcisme en de ‘totalitaire’ technowetenschap, die het menselijke leven vandaag beheersen.

Docent: Bart Vandenabeele, UGent

Bart Vandenabeele is hoogleraar filosofie aan de Universiteit Gent. Hij doceert en publiceert over esthetica, filosofie van de kunst, en moderne en hedendaagse filosofie. Van zijn hand verschenen onder meer De passie van de aanraking. Over de esthetica van Jean-François Lyotard met J. Peeters, een aantal werken over Schopenhauer en vele artikelen en essays over moderne en hedendaagse filosofie en kunst.

 55,00 In winkelmand